Strefy działalności turystyczne w Parku Krajobrazowym Doliny Baryczy : Strefa z dostępem wolnym, (...)
min

Wioski tematyczne

Interesującą formą połączenia wykorzystania walorów kulturowych, naturalnych oraz funkcji rolniczych miejscowości do aktywizacji turystycznej jest oferta tzw. wsi tematycznych.

13 października 2012

Dla wybranych fragmentów 8 wsi wykonano koncepcje zagospodarowania dla potrzeb rozwoju funkcji turystycznej wsi - w powiązaniu jej z tematyką wsi. Ponadto w ramach funduszy GEF prowadzono konsultacje merytoryczne, przygotowano dodatkowe wnioski na wdrożenie programów tematycznych dla wsi. Oferta dotyczy wsi7:

  • Dziewiętlin (Gmina Krośnice, woj. dolnośląskie): wioska „Wyspa w Naturze”
  • Lędziny (Gmina Krośnice, woj. dolnośląskie): „Średniowieczna Wioska Smaków i Rzemiosł”
  • Kolęda (Gmina Krośnice, woj. dolnośląskie) - wioska „Dobrych życzeń"
  • Ruda Żmigrodzka (Gmina Żmigród, woj. dolnośląskie) - wioska „Ptasich ścieżek"
  • Przygodziczki (Gmina Przygodzice, woj. wielkopolskie) – pomysł na wioskę „Przygodziczki – wioska przygody”.

Koncepcja rozwoju miejscowości obejmuje kilka kierunków i pomysłów oferty skierowanej do różnorodnych segmentów turystycznych8:


1. Od ziarenka do bochenka”
- pokaz i prezentacja maszyn i urządzeń (młocarnia, żarno itp.)
- zarabianie i wypiek chleba w piecu chlebowym
- izba wiejska „Pod lasem”
- odbiorcy: dzieci, młodzież, starsi (głownie z miasta), do których dotrzemy za pomocą: internetu, prasy, ofert wysłanych do szkół i zakładów pracy.
- efekty: promocja wioski, zdobycie nowych umiejętności, promocja zdrowej żywności, możliwość dodatkowego zarobkowania poprzez: sprzedaż chleba, dochody z przyjmowania turystów.

2. „Przystanek Przygodziczki”
- ośrodek hodowli koni
- jeździectwo, nauka jazdy na koniu
- muzeum jeździectwa – „Galeria pod rozbrykanym konikiem”
- kuźnia, karczma
- noclegi w gospodarstwie agroturystycznym
- baza hotelowa dla koni
- bezkrwawe łowy (uczestnictwo)
- rajdy konne szlakiem Doliny Baryczy
- odbiorcy- dzieci, młodzież, starsi (głownie z miasta), do których dotrzemy za pomocą: internetu, prasy, ofert wysłanych do szkół i zakładów pracy
- jest: miejsce, ludzie, materiały i urządzenia
- potrzeby - narzędzia do kuźni, pieniądze
- efekty - promocja wioski, zdobycie nowych umiejętności, promocja zdrowej żywności, możliwość dodatkowego zarobkowania poprzez: dochody z przyjmowania turystów i agroturystów, naukę jazdy konnej.

3. „Jarmark Koński”
- plac rekreacyjny „jarmark koński”
- „Saloon u Kawalera”
- targi końskie 2 razy w roku
- noclegi w gospodarstwie agroturystycznym,
- możliwość obcowanie ze zwierzyną
- plac do gier zespołowych
- możliwość zakupu regionalnych wyrobów
- odbiorcy - dzieci, młodzież, starsi (głownie z miasta), do których dotrzemy za pomocą: internetu, prasy, ofert wysłanych do szkół i zakładów pracy
- potrzeby - pieniądze, pomysł na grę terenową
- efekty - promocja wioski, zdobycie nowych umiejętności, promocja zdrowej żywności, możliwość dodatkowego zarobkowania poprzez: dochody z przyjmowania turystów i agroturystów, sprzedaż regionalnych wyrobów

4. „Paleta przygód”
- „przygoda w Przygodziczkach” gra terenowa, trasa z przeszkodami z wykorzystaniem Roguszy i lasu)
- samochodowy tor przeszkód
- miejsca noclegowe - agroturystyka
Odbiorcy - dzieci, młodzież, starsi (głownie z miasta), do których dotrzemy za pomocą: internetu, prasy, ofert wysłanych do szkół i zakładów pracy
- potrzeby - materiał na tor przeszkód
- efekty - promocja wioski, zdobycie nowych umiejętności, promocja zdrowej żywności, możliwość dodatkowego zarobkowania poprzez: dochody z przyjmowania turystów i agroturystów, jazda samochodami terenowymi,

5. Inne pomysły:
- tor + kłady
- produkcja konikówki
- gzika z pyrami
- przygoda z kręciołkiem (końskie warkoczyki) – drożdżowe ciasto
- „U Kmicica” – stworzenie gospodarstwa w nawiązaniu do historii

Doświadczenia realizacji idei wiosek tematycznych pokazują, że przynoszą one głównie dwojakie efekty:
- zwiększenie aktywności gospodarczej mieszkańców w oparciu o lokalne zasoby (głównie w sferze samozatrudnienia),
- stworzenie wyróżniającej się na rynku oferty wioski jako firmy turystycznej

 

ico
 
ico