Dla wybranych fragmentów 8 wsi wykonano koncepcje zagospodarowania dla potrzeb rozwoju funkcji turystycznej wsi - w powiązaniu jej z tematyką wsi. Ponadto w ramach funduszy GEF prowadzono konsultacje merytoryczne, przygotowano dodatkowe wnioski na wdrożenie programów tematycznych dla wsi. Oferta dotyczy wsi7:
-
Dziewiętlin (Gmina Krośnice, woj. dolnośląskie): wioska „Wyspa w Naturze”
-
Lędziny (Gmina Krośnice, woj. dolnośląskie): „Średniowieczna Wioska Smaków i Rzemiosł”
-
Kolęda (Gmina Krośnice, woj. dolnośląskie) - wioska „Dobrych życzeń"
-
Ruda Żmigrodzka (Gmina Żmigród, woj. dolnośląskie) - wioska „Ptasich ścieżek"
-
Przygodziczki (Gmina Przygodzice, woj. wielkopolskie) – pomysł na wioskę „Przygodziczki – wioska przygody”.
Koncepcja rozwoju miejscowości obejmuje kilka kierunków i pomysłów oferty skierowanej do różnorodnych segmentów turystycznych8:
1. Od ziarenka do bochenka”
- pokaz i prezentacja maszyn i urządzeń (młocarnia, żarno itp.)
- zarabianie i wypiek chleba w piecu chlebowym
- izba wiejska „Pod lasem”
- odbiorcy: dzieci, młodzież, starsi (głownie z miasta), do których dotrzemy za pomocą: internetu, prasy, ofert wysłanych do szkół i zakładów pracy.
- efekty: promocja wioski, zdobycie nowych umiejętności, promocja zdrowej żywności, możliwość dodatkowego zarobkowania poprzez: sprzedaż chleba, dochody z przyjmowania turystów.
2. „Przystanek Przygodziczki”
- ośrodek hodowli koni
- jeździectwo, nauka jazdy na koniu
- muzeum jeździectwa – „Galeria pod rozbrykanym konikiem”
- kuźnia, karczma
- noclegi w gospodarstwie agroturystycznym
- baza hotelowa dla koni
- bezkrwawe łowy (uczestnictwo)
- rajdy konne szlakiem Doliny Baryczy
- odbiorcy- dzieci, młodzież, starsi (głownie z miasta), do których dotrzemy za pomocą: internetu, prasy, ofert wysłanych do szkół i zakładów pracy
- jest: miejsce, ludzie, materiały i urządzenia
- potrzeby - narzędzia do kuźni, pieniądze
- efekty - promocja wioski, zdobycie nowych umiejętności, promocja zdrowej żywności, możliwość dodatkowego zarobkowania poprzez: dochody z przyjmowania turystów i agroturystów, naukę jazdy konnej.
3. „Jarmark Koński”
- plac rekreacyjny „jarmark koński”
- „Saloon u Kawalera”
- targi końskie 2 razy w roku
- noclegi w gospodarstwie agroturystycznym,
- możliwość obcowanie ze zwierzyną
- plac do gier zespołowych
- możliwość zakupu regionalnych wyrobów
- odbiorcy - dzieci, młodzież, starsi (głownie z miasta), do których dotrzemy za pomocą: internetu, prasy, ofert wysłanych do szkół i zakładów pracy
- potrzeby - pieniądze, pomysł na grę terenową
- efekty - promocja wioski, zdobycie nowych umiejętności, promocja zdrowej żywności, możliwość dodatkowego zarobkowania poprzez: dochody z przyjmowania turystów i agroturystów, sprzedaż regionalnych wyrobów
4. „Paleta przygód”
- „przygoda w Przygodziczkach” gra terenowa, trasa z przeszkodami z wykorzystaniem Roguszy i lasu)
- samochodowy tor przeszkód
- miejsca noclegowe - agroturystyka
Odbiorcy - dzieci, młodzież, starsi (głownie z miasta), do których dotrzemy za pomocą: internetu, prasy, ofert wysłanych do szkół i zakładów pracy
- potrzeby - materiał na tor przeszkód
- efekty - promocja wioski, zdobycie nowych umiejętności, promocja zdrowej żywności, możliwość dodatkowego zarobkowania poprzez: dochody z przyjmowania turystów i agroturystów, jazda samochodami terenowymi,
5. Inne pomysły:
- tor + kłady
- produkcja konikówki
- gzika z pyrami
- przygoda z kręciołkiem (końskie warkoczyki) – drożdżowe ciasto
- „U Kmicica” – stworzenie gospodarstwa w nawiązaniu do historii
Doświadczenia realizacji idei wiosek tematycznych pokazują, że przynoszą one głównie dwojakie efekty:
- zwiększenie aktywności gospodarczej mieszkańców w oparciu o lokalne zasoby (głównie w sferze samozatrudnienia),
- stworzenie wyróżniającej się na rynku oferty wioski jako firmy turystycznej